מחירון יהלומים GIA 2023 - איך מתמחרים יהלום

לכל יהלום יכולים להיות מגוון גדול של מחירים שתלוים בהמון משתנים כגון אופן חיתוך היהלום ואיזו מעבדה גמולוגית דירגה וקבעה את איכות היהלום. הפרשי המחירים יכולים להיות פעוטים ובלתי מורגשים אך לעיתים הבדלי המחירים לאותו היהלום בדיוק יכולים להיות משמעותיים ויכולים אף להגיע עד אלפי דולרים.

חשוב לבחור יהלומים שקודם כל ולפני הכל נראים מעולה בעין רגילה וללא פגמים שניתן להבחים בהם וכמובן בעלי גוון שקוף ומלאי ברק ונצנוץ. רק לאחר שאהבתם יהלום בעין הרגילה מומלץ "לצלול" לתוך הדקויות של התעודות וכל הפרטים הקטנים כי לעיתים התעודה תהיה "מושלמת" אך היהלום בפועל לא יהיה יפה בגלל איכות הגלם דוגמא או מקצועיות הלוטש


אם שמעתם את המושג "מחירון יהלומים GIA" בהקשר של קניית תכשיטי יהלום או יהלומים גולמיים, דעו כי מדובר למעשה במחירון רפפורט ליהלומים מלוטשים - המחירון הרשמי אשר על פיו כל יהלומני העולם מבצעים את פעילות המסחר שלהם באבני חן ויהלומים. GIA הוא בעצם שמה של המעבדה הבינלאומית העוסקת במתן תעודות גמולוגיות, אשר מבססת את ממצאיה על מחירון היהלומים העולמי של רפפורט. בשורות הבאות נסביר מניין הגיע מחירון רפפורט, מה חשיבות המידע המוצג במחירון זה, ונציג הנחיות לקריאה נכונה של הנתונים המוצגים במחירון היהלומים עליו נשענת מעבדת GIA.


לפני רכישת טבעת אירוסין מומלץ לקרוא את המאמר בכדי לקבל מושג רחב בנוגע לאופן התמחור של יהלומים


מחירון יהלומים רפפורט

מחירון רפפורט ( Rapaport Diamond Report) הינו מחירון יהלומים הנושא את שמו של ממציאו, מרטין רפפורט. רפפורט היה מתווך יהלומים במקצועו, והוא יצר בסוף שנות השבעים של המאה ה - 20 את מחירון היהלומים המלוטשים הראשון בעולם, אשר עם הזמן, הפך למחירון שלפיו נקבע סטנדרט התמחור בתעשיית היהלומים העולמית. עם עליית הביקוש ליהלומים גדולים הנושאים תעודות גמולוגיות, בשנת 78' למאה הקודמת, זיהה רפפורט את הצורך ביצירת מחירון יהלומים מלוטשים, שישקף את מצבו של שוק היהלומים, שהיה, דאז, במגמת שגשוג. מאז משמש מחירון רפפורט ככלי מסייע לתמחור יהלומים מלוטשים, המתעדכן בהתאם למגמות השוק, ומשמש כבסיס לחישוב שווי השוק של יהלומים, בהתאם למצב ההיצע בתעשיה, והביקוש בקרב הצרכנים.


מי משתמש במחירון

מחירון רפפורט, אם כן, משמש מאז סוף שנות ה - 70, בתור מדד למחירי היהלומים ברחבי העולם, ומשמש למעבדות גמולוגיות כמו GIA, סוחרים וצרכנים, ככלי לאומדן מחירו של היהלום בעסקה, ביחס למחיר השוק המקובל ליהלומים בסדר גודל דומה ובעלי פרמטרים דומים.


איך עושים הערכות שווי ליהלומים

אם אתם מתעניינים ברכישת יהלומים, ודאי שמעתם על ארבעת ה - C - הפרמטרים המשמשים להערכת שווי היהלום. אלו הם קריטריונים לבחינת היהלום בכלים מקצועיים על פי חיתוך (Cut), צבע (Color), ניקיון (Clarity) ומשקלו בקראט (Carat).


אלו הם הקריטריונים העיקריים לקביעת ערכם של יהלומים, ובכל תעודה גמולוגית ניתן למצוא אותם. על כן זה חיוני לדרוש לקבל תעודה גמולוגית ממכון גמולוגי בין לאומי ידוע, בכל רכישה של יהלום או תכשיטי יהלומים. מעבר לקריטריונים הללו – ישנם מאפיינים אופטיים אחרים שעשויים להשפיע על עלותו של היהלום, כמו למשל הברק והניצוץ של היהלום, פיזור הפגמים במרכזו של היהלום או בצדדיו, זריחת היהלום תחת קרניים אולטרא סגולות (תכונה הידועה בעגה מקצועית בתור הפלורסנטיות של היהלום), וכן הלאה.


מן הראוי להזכיר בהקשר זה, כי הסטנדרטים על פיהם מתבצע הדירוג, הינם שונים בין מכון גמולוגי אחד למשנהו, ומסיבה זו, מחירם של יהלומים דומים עם תעודות גמולוגיות ממכונים גמולוגיים שונים, עשוי להיות שונה.



המחירון בנוי על דרגות הדירוג של GIA

מחירון רפפורט נותן כיום מענה לכל סוגי היהלומים המלוטשים, בחלוקה על פי גדלים, צבע ורמת הניקיון שלהם. למחירון רפפורט מבנה שיטתי ומפורט המאפשר לבחון באופן יעיל את דירוג האיכות של יהלומים ממגוון סוגים. מן הראוי לציין בהקשר זה כי אף שמחירון רפפורט משקף את המדד המומלץ לסיווג היהלומים השונים, מחיריהם נקבעים הלכה למעשה בהתאם למצב השוק בפועל – קרי, היצע היהלומים והביקוש להם בכל זמן נתון, שעשויים להשתנות במידה ניכרת לעומת מחיר המחירון. עם זאת מחירון רפפורט מתעדכן בתדירות של אחת לחודש בדרך כלל, מתוך שאיפה לתת מענה עדכני לתנודות ולמגמות העכשוויות בשוק היהלומים העולמי.


תעודה גמולוגית

חשיבותה של התעודה הגמולוגית היא בעצם היותה אסמכתא רשמית, המעידה על טיבו של היהלום המועמד לרכישה. לשימוש בתעודה גמולוגית ותמחור היהלומים בהתאם למחירון רפפורט, יש השפעה על מחיר הרכישה שסוחר היהלומים או התכשיטן משלם. לכן לא כל חברת מסחר ביהלומים מספקת ללקוחותיה הפרטיים תעודות גמולוגיות המותאמות למחירון רפפורט. הדבר נכון בפרט כאשר מדובר על יהלומים ברמת ניקיון נמוכה יחסית.


תעודה זו עומדת בתקנים המחמירים ביותר בענף היהלומים, וזוהי גם הסיבה לכך שהיא היקרה ביותר בתחום. עם זאת, תכשיט או אבן המגובה בתעודה גמולוגית , מקנה לרוכש שקט נפשי בידיעה כי היהלום נבדק על פי הסטנדרטים המקצועיים הגבוהים ביותר בשוק.

לייעוץ עם יהלומן
כל הזכויות שמורות © Diamond Factory 2006-2024