עדכוני וירוס קורונה: השפעה על סחר היהלומים


שנת 2020


בעוד שהמשק הישראלי מנסה בימים אלו להתאושש מן המכה הקשה שספג בעקבות מגיפת הקורונה העולמית והסנקציות שהוטלו על בעלי העסקים במסגרת ההתמודדות עימה, בבורסת היהלומים הישראלית טרם חודשה הפעילות הסדירה. בשורות הבאות נעסוק באופן בו השפיע וירוס הקורונה על ענף הסחר ביהלומים במדינת ישראל ובעולם בכלל, ונדון בתחזיות לעתיד הענף בעקבות השינויים הללו.


בורסת היהלומים בתל אביב כיום בהשוואה לשנה שעברה

טרום ימי הקורונה, בורסת היהלומים בתל אביב היתה אזור שוקק פעילות, בו התקבצו המוני אנשים מכל העולם לשם העיסוק במסחר ביהלומים ואבני חן.

אולם בעקבות המגבלות שהוטלו על המשק הישראלי בכללותו עקב מגפת הקורונה, והדרישה לשמירה על ריחוק חברתי במרחב הציבורי וצמצום ההתקהלות למספר מוגבל של אנשים, חידוש הפעילות בקומת המסחר של הבורסה בתל אביב, אינו מתאפשר.


אם בעבר אנשי המקצוע האמונים על מלאכת הליטוש של היהלומים ואבני החן, עבדו כולם במתחם משותף, זה לצד זה , הרי שכיום - בהינתן מגבלות ההתכנסות הנוכחיות, הדבר אין אפשרות לעשות זאת.

מכלול האילוצים הללו גרם לפגיעה אנושה בבורסת היהלומים הישראלית שהיקף פעילות המסחר בה צנח בשיעור של כ - 90% לעומת 2019, ועלה לה באובדן הכנסות בשווי משוער של 1.5 מיליארד דולרים בין החודשים מרץ עד אפריל.


באיזה אופן השפיע וירוס הקורונה על סחר היהלומים בעולם

הצניחה התלולה בהיקף הפעילות שחווה שוק הסחר ביהלומים בישראל, לא פסחה כמובן, גם על מדינות אחרות בעולם, המתמודדות עם וירוס הקורונה.

בין נפגעי הקורונה בענף היהלומים העולמי ישנם גם גם כורי היהלומים וגם קמעונאי התכשיטים. היות ואנשים עסוקים בימים אלו בראש ובראשונה בדאגה לבריאותם ולבריאות בני משפחתם, רבים נוטים להימנע באופן מודע מביקור בחנויות התכשיטים המסורתיות, ומעדיפים לרכז את קניותיהם בפלטפורמות דיגיטליות.


יתרה מכך, כתוצאה מן הגל הראשון של מגפת הקורונה, חדלו מפעלי תכשיטים רבים בישראל, באירופה ובהודו מלפעול, מה שהוביל לצמצום היצע תכשיטי היהלומים הזמין בשוק העולמי.


מן הראוי לציין בהקשר זה, כי שוק היהלומים הבינלאומי איבד כ - 300 מיליון דולר בעקבות המשבר.


הקושי של ענף הסחר ביהלומים להתאושש מהשפעות מגפת הקורונה

עסקי היהלומים המשיכו לספוג את ההשלכות של המגיפה העולמית גם לאחר שוך הגל הראשון של הקורונה. המחירים הסיטונאיים של היהלומים המלוטשים, אף שהציגו שיפור קל במהלך חודש יוני, כאשר נדמה היה לרגע קט כי המשק נמצא במגמת התאוששות מן המשבר, המשיכו לצנוח החל מחודש יולי.

זאת במקביל לירידה מתמשכת בהיקף רכישות התכשיטים בעולם. ההתמוטטות הכלכלית שחלה לאחר מכן, הנגרמת בעיקר מירידה אכזרית במכירות הקמעונאיות, פגעה בתעשיית היהלומים בצורה אנושה.


מחירי היהלומים נמצאים במגמת ירידה ארוכת טווח בעקבות מגפת הקורונה

בעקבות משבר הקורונה, התוצר הגולמי העולמי של יהלומים לשנת 2020 צפוי לרדת ב - 16 אחוזים עד להיקף ייצור העומד על 119 מיליון קראט בלבד, ובהתאמה - צפוי שוויו לקטון ב - 29 אחוזים. מבחינה היסטורית, מדובר ברמה הנמוכה ביותר שנצפתה מאז השפל הכלכלי של שנת 2009.


האם מגפת הקורונה באמת אחראית למשבר בתעשיית הסחר ביהלומים

אין ספק כי מגיפת הקורונה מהווה גורם מרכזי לירידת מחירי היהלומים בשוק היהלומים הבין לאומי.


עם זאת, מן הראוי לציין כי הלכה למעשה - נגיף הקורונה למעשה החל לתת את אותותיו במכירות היהלומים הקמעונאיות רק החל מחודש מרץ, כאשר בפועל - מחירי היהלומים המלוטשים נמצאים במגמת ירידה כבר משלב מוקדם הרבה יותר, שהחל כבר בשנת 2019, עוד הרבה לפני שניכרו בשוק הקמעונאי השפעות הקורונה, הסגר, הריחוק החברתי והחשש של הצרכנים מפני הידבקות בנגיף.

האמת העגומה היא שהקורונה אינה הטריגר המרכזי למגמת הירידה במחירי היהלומים ומכאן שלא ניתן להניח כי מגמה זו בהכרח תחלוף מרגע שיחלוף משבר הקורונה מן העולם.


הבעיות המהותיות בענף הסחר ביהלומים, אשר פגעו בעסקי היהלומים מכל כיוון אפשרי עוד לפני מרץ 2020, עדיין קיימות, לצערנו. מדובר בראש ובראשונה בבעיה שיווקית הנובעת מהעדר שיווק אטרקטיבי לתכשיטי יהלומים, תגובה איטית מדי לתזוזה בביקוש הצרכנים, וחוסר טיפול קשוב בצרכנים. כל אלו הביאו לצניחה משמעותית בביקוש ליהלומים טבעיים כבר בשנת 2019, ולהתעניינות גוברת ביהלומי מעבדה.


אף שסוחרי יהלומים עשויים להאשים את העדר המימון, את מחירי היהלומים הגולמיים הגבוהים או את התמיכה הממשלתית המוגבלת, חשוב להכיר בכך שלא זה מה שמעכב את ענף הסחר ביהלומים. בעיקרו של דבר, היהלומים הם מוצר צריכה ואם תעשיית היהלומים תשכח לטפל בצרכנים, אף סיוע בנקאי והקלת מיסוי לא יעזרו לעסקי היהלומים להתאושש מהמשבר בו הם מצויים כעת.


השפעת משבר הקורונה על היקף המכירות של יהלומי מעבדה

מגפת הקורונה נתנה את אותותיה גם בהיקף המכירות של יהלומי המעבדה. אף כי במהלך החודשים מרץ ואפריל השנה, נרשמה ירידה דרמטית של למעלה מ - 60 אחוזים בהיקף המכירות של יהלומי מעבדה, שוויו הממוצע של יהלום המעבדה שנמכר הצליח דווקא לשמור על יציבות, ואף עלה ב - 13 אחוזים במהלך חודש אפריל בהשוואה לפברואר 2020.


ניתן אם כן להסיק מכך כי דווקא בהקשר של תכשיטים בשיבוץ יהלומי מעבדה (בין אם מדובר בתכשיטי חתונה משובצים ביהלומי מעבדה או בתכשיטים משובצים כגון עגילי יהלום מעבדה), הצרכנים לא צמצמו את שווי הוצאותיהם בעקבות משבר הקורונה.


גם שוק תכשיטי החתונה בשיבוץ יהלומי מעבדה נפגע ממגפת הקורונה

אחד הענפים הנוספים שספגו פגיעה אנושה ממשבר הקורונה העולמי, הוא ענף האירועים.


כתוצאה מכל המגבלות החלות על נושא ההתכנסות, בוטלו ונדחו חתונות רבות ואף הצעות נישואין. כתוצאה מכך, גם בהיקף המכירות של תכשיטי חתונה בשיבוץ יהלומי מעבדה נרשמה ירידה חדה.

אף על פי כן, ממוצע המחירים הקמעונאיים של תכשיטי החתונה שבכל זאת נמכרו נותר יציב למדי גם כאן, בדומה לשווי הממוצע של יהלומי המעבדה הלא משובצים שנמכרו.


יתרה מכך, כאשר הסתמנה דעיכה של השפעות הקורונה על המשק, סביב חודש מאי, חלה עליה ניכרת במכירות של יהלומי מעבדה לא משובצים ותכשיטי חתונה משובצים ביהלומי מעבדה.


העתיד לענף הסחר ביהלומים בימים שלאחר משבר הקורונה

נכון לעכשיו, טרם ברור אם שיאו של משבר הקורונה נמצא כבר מאחורינו או שהרע מכל עדיין לפנינו.

עם זאת מסתמנת מגמה המעידה על התאוששות מסוימת, אשר במסגרתה חנויות תכשיטים ברחבי העולם נפתחות אט אט מחדש, והצרכנים חוזרים לרכוש תכשיטי יהלומים, אם כי באופן הדרגתי ובמשנה זהירות. בנוסף, בעקבות המשבר הגבירו חלק מחנויות התכשיטים הקמעונאיות את פעילות המכירה שלהן בזירה המקוונת.


חשוב לזכור כי למרות ששיעורי האבטלה בשמיים, חתונות עדיין מתקיימות (גם אם במתכונת מוגבלת ומצומצמת משהכרנו), כך שתכשיטי חתונה בשיבוץ יהלומים עדיין נרכשים וגם טבעות אירוסין ונישואין משובצות יהלום.

אף שההוצאות על תכשיטים בעתיד הנראה לעין עשויות להיות נמוכות מבעבר, נפחן צפוי להיות גבוה יותר ממה שראינו בחודשים האחרונים.


ברגע שצרכנים ישובו לרכוש תכשיטי יהלום, זה יעורר תגובת שרשרת.

קמעונאיים יקנו סחורות מסיטונאים, שבתורם ישובו לרכוש יהלומים גולמיים ולעסוק בליטוש יהלומים, ובעקבות כך עבודת הכרייה תתחדש.

עם זאת, השוק הקמעונאי נדרש להפנות את מלוא הקשב לרצונות ולצרכים של הצרכנים. ללא מאמץ שיווקי מתחדש, מתמשך ועקבי בעסקי היהלומים, עתידה של תעשיית הסחר ביהלומים אינו מובטח - עם או בלי קורונה.


כל הזכויות שמורות © Diamond Factory 2006-2024