Blood Diamonds - יהלומי דמים

יהלומי דמים, יהלומים סינתטיים ואתיקה יהלומי דמים, יהלומים סינתטיים ואתיקה


הגבר כורע על ברכו בפני נערתו, אוחז בידה ושולף בידיים רועדות את קופסת התכשיטים הקטנה שבה טמונה טבעת יהלום נוצצת, ולנוכח פניה הנרגשים הוא שואל את השאלה הנצחית: ״התנשאי לי?״. זהו סיפור האהבה הקלאסי שמבטיח לנו כל סיפור רומנטי שמסתיים ב״סוף טוב״. אבל לסיפור הזה יש צד נוסף שלא כל כך פורסם ברבים. אולי אם תכירו את צדו האפל של היהלום שגורם למעשי זוועות ואכזריות, תחשבו שנית איך להכריז על האהבה שלכם.



למה חשוב לרכוש יהלומים מתועדים


יהלומים הם לנצח, יהלומים הם הידידים הטובים ביותר של האישה, יהלומים הם אבני החן היקרים ביותר בעולם ושווקו לנו במשך השנים כסמל האולטימטיבי לאהבת גבר ואישה. אבל המחיר היקר שנדרש כדי לרכוש את האבן היפה הזאת הוא כאין וכאפס לעומת המחיר הנדרש כדי לחצוב את היהלום בחלק אחר לגמרי של העולם.


כל מי שמכיר את העובדות העגומות, יעדיף לרכוש יהלום מאושר שמקורו ממקום ללא סכסוך ומבטיח שהוא נכרה ונסחר בדרכים הגונות ואנושיות.


לא ניכנס כאן לפרטים המזוויעים של סחר היהלומים האסור, אבל ידוע מזה כבר שהיהלומים מנוצלים למימון כלי נשק במלחמות אזרחים קשות בכמה ממדינות אפריקה. מעשים איומים בוצעו במשך עשרות בשנים ולא חמלו על נשים, ילדים וגברים חפים מפשע כשהמערב בחר להעלים עין כדי שכול אחת תוכל להתגאות בפני חבריה בטבעת יהלומים יהלומים היקרה שקיבלה מבן זוגה.


מלחמות האזרחים שהתחוללו בסיירה לאונה, ליבריה, אנגולה וקונגו גרמו לכך שיותר מ-4 מיליון אנשים איבדו את חייהם, רבים אחרים נעקרו מביתם ומאות אלפים סבלו מפשעי מלחמה שונים ואכזריים. כל המלחמות הללו מומנו על ידי היהלומים.


בעוד שאותם יהלומי דמים מצאו את דרכם לשווקים השונים כבר בשנות ה-90 של המאה הקודמת, רק מאמצע שנות ה-2000 החלו אנשים להתוודע לדם שנשפך בתהליך הפקת היהלומים. מאז, כמו בענפי תעשייה אחרים שחושפים את זוועות העבודה הזולה במדינות המפותחות, כך גם בתעשיית היהלומים נחשפים יהלומי הדמים תוך המלצה חמה לרכוש אך ורק יהלומים מאושרים, או להסתפק ביהלומים סינתטיים.


יהלומים סינתטיים - האם הם המענה לדילמות האתיות


לנוכח המציאות המכוערת של עסקי היהלומים, זה די מפתה לוותר לגמרי על רכישת יהלומים ולבחור באלטרנטיבה הסינתטית.


ליהלומים הסינתטיים יש נישה משלהם, אף על פי שמסע השיווק של המוצרים הסינתטיים מנסה להשוות אותם ליהלומים הטבעיים. והבעיה העיקרית הנובעת מסגנון שיווקי זה הוא שספקים מערבבים באופן אסור בין יהלומים טבעיים ליהלומים מלאכותיים.


מציאות זו הביאה לכך שחברות אמינות שמוכרות יהלומים מלאכותיים, מספקות טכנולוגיית זיהוי ומפעילות שרשרת אספקה נפרדת ושקופה לשימושם של יצרנים וקמעונאים באופן כזה שהיהלומים המלאכותיים יימכרו כתוצרים שונים לגמרי מהאבנים הטבעיות.


אך אליה וקוץ בה. לאור העובדה שכ-10 מיליון בני אדם ברחבי העולם נתמכים על ידי תעשיית היהלומים הטבעיים עם מסים והכנסות שמופנים לאספקת שירותי בריאות, ליצירת משאבים חינוכיים ולפיתוח הכלכלה המקומית – הבעיה היא שתעשיית היהלומים הסינתטיים לא מספקת למדינות המפיקות את התוצר, את היתרונות הכלכליים האלה.


כל הזכויות שמורות © Diamond Factory 2006-2024