צורות ליטוש וחיתוך יהלומים - מאמר מפורט

במשך שנים יהלומים הם פריט יוקרתי מבוקש מאוד אצל נשים וגברים ברחבי העולם בזכות הברק המיוחד שיש להם, ההיסטוריה ובשל השדרוג במעמד החברתי כאשר אתם בעלי תכשיט יהלומים.


יהלומים המשובצים בתכשיטים התוצר הסופי של חומר גלם בן מיליארדי שנים אשר נכרה ממעמקי האדמה ברחבי העולם ולוטש להיות היהלום הנוצץ והמוכר אותו כולנו מכירים מהסרטים וחלקנו המועט מחזיקים בבעלותנו אוסף תכשיטים אישי המשובץ יהלומים.


את יהלומי הגלם מוצאים בטבע בשלל צורות, חלקן ארוכות כבקבוק וחלקן מרובעות ומעוינות. תפקידו העיקרי של לוטש יהלומים מקצועי הוא ללטש את יהלום הגלם ולהופכו ליהלום מלוטש תוך איבוד משקל מינימלי אשר נגרם כתוצאה מתהליך הליטוש. ישנן כיום 2 תוכנות מחשב מתקדמות אשר עובדות באמצעות לייזרים הסורקים את יהלום הגלם ומוציאים סקיצה של מספר אופציות לחיתוך היהלום לפי צורות מסויימות ולפי הניצול המקסימלי של משקל היהלום ואיבוד כמה שפחות משקל בתהליך הליטוש.



אלו צורות היהלומים הנפוצות ביותר


יהלום עגול Round

ליהלום עגול יש 57 ליטושים. 32 ליטושים בחלק העליון של היהלום ועוד 25 ליטושים בחלק התחתון של היהלום. שם נוסף ליהלום עגול הוא Brilliant Cut. הצורה העגולה היא הצורה הפופולרית והנמכרת ביותר מבין כל הצורות. יהלומים עגולים מהווים כ- 85% מסך כל צורות היהלומים המשובצים בתכשיטים. בתחילת המאה ה-20 גילה מדען רוסי בשם מרסל טולקובסקי שאם מלטשים את היהלום לפי מודל פיזיקלי מתמטי מסויים אז מקדם שבירת האור של היהלום יהיה מקסימלי כי קרני האור יאירו את היהלום בצורה האופטימלית. גם כיום יהלום עגול בחיתוך מושלם נקרא "מודל טולקובסקי". 57 הליטושים של היהלום העגול הם פרי המצאתו של טולקובסקי. עד אז היו מלטשים יהלום עגול ב- 17 ליטושים בלבד והיהלומים היו פחות נוצצים. יהלומים אלו נקראו Single Cut.




יהלום מרובע Princess

הפרינסס הוא היהלום המרובע המפורסם ביותר. חיתוך הפרינסס הומצא בידי יהלומן ישראלי והפך להיות הצורה הנמכרת ביותר אחרי היהלום העגול. אופן הליטוש שיהלום הפרינסס משלב 2 טכניקות שונות. הראשונה היא ליטוש המדרגות (step cut) והשנייה היא הבריליאנט (Brilliant Cut). השילוב בין הטכניקות מעניק ליהלום המון חיתוכים בזויות רבות אשר הופכות אותו ליהלום נוצץ במיוחד.

לטבעות אירוסין פרינסס לחצו כאן






אמרלד Emerald

יהלום האמרלד הוא יהלום המלוטש בטכניקת ליטוש המדרגות (step cut) וצורתו מלבנית. חיתוך היהלום באופן הליטוש הזה הופך את היהלום לשקוף לחלוטין בכל חלקו. רמת הניצנוץ של יהלום אמרלד היא יחסית נמוכה מכיוון שרוב האור החודר ליהלום יוצא החוצה ולא "נתקל" בדפנות אחרות המחזירות ומשקפות את האור בכל חלקי היהלום. נהוג לשבץ יהלומים בצורת אמרלד רק בגדלים יחסית גדולים של 1 קראט ומעלה מכיוון שהם יחסית עמוקים ובמשקלים פחותים הם נראים קטנים מדי.

למרות שרוב יהלומי האמרלד הינם מלבניים, ישנם אמרלדים מרובעים אך אז שמם משתנה ליהלום בחיתוך "אשר".


לטבעות אירוסין אמרלד לחצו כאן






אובל Oval

האובל היא צורה מוארכת בעלת 56 ליטושים בפרופורציות שונות בחלקי היהלום. למעשה זו צורה שהיא שילוב של יהלום עגול ויהלום אמרלד כך שצורת האובל "לוקחת" משתי העולמות את היתרונות. צורת האובל הומצאה בשנות ה-60 על ידי תאגיד היהלומים האמריקאי "לזר קפלן". האובל מתאימה במיוחד לנשים בעלות אצבע דקה אשר לא רוצות יהלום רחב כמו היהלום העגול לדוגמא אך כן מעוניינות בברק ובזוהר של החיתוך העגול. אמנם צבע היהלום וניקיונו הם פקטור המשפיע משמעותית על המחיר אך גם ליחס בין רוחב היהלום לבין אורכו ישנה השפעה גדולה על המחיר. המודל האידיאלי ליחס בין הרוחב לאורך הוא 1.7. כלומר שהאורך יהיה גדול פי 1.7 מהרוחב של היהלום. כל חריכה מהפרופורציות המקובלות יפגעו משמעותית בברק היהלום ויפחיתו משמעותית מערכו.

לטבעות אירוסין אובליות לחצו כאן



מרקיזה Marquise


מרקיזה היא צורה מאוד ותיקה. עוד בשנת 1600 כבר יש ציורים של נשים העונדות תכשיטים עם יהלומים בצורת מרקיזה. צורה זו הומצאה בצרפת והפכה להיות מאוד פופולרית עם השנים. למרקיזה מודל מוארך אשר היחס האידיאלי הוא יחס של 1:2.

המשמעות היא שאורך היהלום צריך להיות כפול מרוחבו על מנת שהיהלום יהיה מלא ברק בצורה המקסימלית.



לטבעות אירוסין מרקיזה לחצו כאן



טיפה Pear

יהלום בחיתוך טיפה ידוע בעברית גם כיהלום בחיתוך "אגס" הוא מרהיב ומבוקש מאוד עקב צורתו הייחודית אשר מושלמת לשיבוץ במגוון גדל של תכשיטים החל מטבעות ועד לתליונים ועגילים.

אפשר להגיד שמדובר בשילוב של מרקיזה ואובל אך זה לא יהיה מדוייק ב-100%. לטיפה יש 58 ליטושים לכל אורכה ורוחבה. היחס המדוייק בין הרוחב לאורך היהלום הוא 1.6, כלומר שהאורך יהיה ארוך פי 1.6 מרוחב היהלום על מנת למקסם את שבירת האור ואת הברק של היהלום.


לטבעות אירוסין טיפה לחצו כאן





רדיאנט Radiant

הרדיאנט הוא יהלום מרובע אך יכול להופיע גם בצורה מלבנית. ישנן מספר אופציות לליטוש רדיאנט הנעות בין 53 ליטושים ועד 70 ליטושים (תלוי כמהעמוק היה היהלום הגולמי).

הפינות של היהלום הן חתוכות ולא חדות. זוהי צורה מאוד פופולרית כשמדובר ביהלומים צבעוניים מכיוון שצורתו הייחודית מעבירה את האור והצבע ביהלום בצורה מקסימלית ועקב כך מדגישה את צבעו של היהלום הצבעוני. היחס הנכון ליהלום רדיאנט בצורה מרובעת הוא 1.05 על 1.10 ואם מדובר על צורתו המלבנית אז היחס האופטימלי הוא 1.20 על 1.50.







לב Heart

כמו השם של החיתוך, מדובר ביהלום אשר צורתו היא כצורת לב. ליהלום לב יש כ- 58 ליטושים. טכניקת הליטוש שלו דומה מאוד לטכניקת הליטוש שליהלום הטיפה. ליטוש יהלום בצורת לב דורש מיומנות רבה מכיוון שיש המון פרמטרים של סימטריה שצריכים להתקיים במקביל על מנת שהיהלום יחזיר אור בצורה מקסימלית. צורה זו פופולרית מאוד בשל הסימבוליות שלה ומכיוון שניתן לשבץ אותה גם בתכשיטי אופנה כגון תליונים ועגילים.


לטבעות אירוסין בצורת לב לחצו כאן




קושיין Cushion

חיתוך הקושיין ידוע בעברית גם בחיתוך ה"כרית". מדובר בליטוש מלבני או מרובע די ותיק בעולם היהלומים אשר ידוע על קיומו כבר למעלה מ- 150 שנה. זהו ליטוש שנהיה מבוקש מאוד בשנים האחרונות ובעיקר

בשוק האמריקאי מכיוון שצורה זו משלבת המון טכניקות אשר משלימות לתוצאה סופית מרשימה במיוחד. הקושיין כמו הרדיאנט היא צורה אשר משדרגת יהלומים צבעוניים עקב ריכוז הצבע המתחלק בצורה שווה ומדגישה את הצבע. הקושיין היא צורה מבוקשת ונפוצה מאוד בעיצובי טבעות אירוסין וינטאג'


לטבעות אירוסין בצורת קושיין לחצו כאן


כפי שרשמנו בתחילת המאמר, ישנן צורות רבות נוספות של חיתוכי יהלומים ומדי שנה מציגים חיתוכים חדשים מכיוון שכל יצרן מחפש לייצר ערך מוסף עבור לקוחותיו ולהציע להם מוצרי יהלומים ייחודים ובמקביל להגיע לרמת ניצול מקסימלית של יהלום הגלם על מנת למקסם את רווחיו.


ניתן לראות במגמת התכשיטים של השנים האחרונות שהצרכנים הופכים להיות פחות מסורתיים ומוכנים לשקול לרכוש טבעת אירוסין או תכשיט המשובץ יהלום בחיתוך שונה מהחיתוך העגול והנפוץ.


המאמר נכתב על ידי גל חרט,
יהלומן מחברת דיימונד פקטורי



לייעוץ עם יהלומן
כל הזכויות שמורות © Diamond Factory 2006-2024