מתכות יקרות - זהב ופלטינום

כשקונים תכשיט יהלום יפה, התושבת ליהלום, כלומר התכשיט עצמו, חייבת להיות ממתכת יוקרתית במיוחד, אחרי הכל, אנחנו רוצים שהיהלום יוצג על הבסיס המושלם, מספיק יפה בפני עצמו אך כזה שאינו גורע מהנושא המרכזי- היהלום. אנחנו רוצים שבסיס התכשיט, המתכת ממנה הוא עשוי לא תצריך טיפול או תחזוקה ושתוחלת החיים שלה תהיה כמה שיותר ארוכה. זאת בדיוק הסיבה לכך שזהב ופלטינה הן הבחירה המועדפת לתכשיטי יהלומים.


כשמתקבלת ההחלטה לרכוש תכשיט יהלומים חדש אנחנו צריכים להתייחס לאבן עצמה, לעיצוב של התכשיט וגם למתכת שממנו הוא עשוי. זה כמובן עניין של טעם והעדפה אישית, לפעמים אפילו עניין של תקציב, אך לפני שמקבלים החלטה סופית רצינו להעניק לכם מעט מידע על המתכות היוקרתיות שבהן אנחנו עושים שימוש.


המתכת הנחשקת ביותר - הזהב


כולם אוהבים זהב. איכויותיו הרבות, לצד עמידותו בפני אויר, מים ורוב החומרים שיכולים לבוא עימו במגע, הוא נדיר וקשה מאד להפיקו.


זהב טהור (24 קראט) הוא גמיש ורך מדי לשימוש בתכשיטים. בכדי להגדיל את רמת הקשיחות שלו משלבים מתכות שונות לרבות כסף, נחושת, אבץ וניקל ליצירת סגסוגת זהב. המתכת המשולבת משפיעה על צבע הזהב וערך הקראט שלו.


14K או 18K - מה עדיף ומה ההבדלים



זהב 18 קראט מכיל 75% זהב וזהב 14 קראט מכיל 58.5% זהב. ריכוז הזהב משפיע על המתכת במספר אופנים:


זהב 14 קראט חשוף מעט פחות לנזקים, מה שמהווה יתרון באורח חיים פעיל


זהב 14 קראט הוא מעט פחות חיוני מזהב 18 קראט, אך ההבדלים בכמעט בלתי ניתנים לזיהוי בעין בלתי מיומנת

זהב מפתח מעין קרום הנקרא "פטינה" במהלך הזמן. זה לוקח זמן רב יותר במקרה של זהב 14 קראט, בעקבות ריכוז גבוה של

מתכות שונות


זהב 14 קראט הוא הנפוץ ביותר לשימוש בארצות הברית, בעוד שבאסיה ובאירופה הוא זהב ה 18 קראט


פלטינום - יותר יקר מזהב


כמו זהב, גם לפלטינה יש כמה איכויות שהופכות אותו למתכת יוקרתית ובכך למבוקשת מאד בבחירת תכשיטים.

כמו זהב, גם פלטינה היא מתכת נדירה עם תפוקה שנתית מוערכת של 130 טונות, 6% מהתפוקה השנתית של זהב. עיבוד פלטיניום הוא תהליך שמצריך זמן ועלויות רבות.


10 טון של חומר גלם וחצי שנה של עבודה להפקה אונקייה אחת של פלטינה.


פלטינה היא מתכת עמידה במיוחד, היא לעולם לא דוהה, משתנה ואף מכונה כמתכת ה"נצחית" לעיתים קרובות. הסיבה לכך היא שמדובר על מתכת צפופה מאד, ב 11% יותר מזהב, מה שהופך אותה לכבדה במיוחד. לפלטינה יש מאפיין יחודי שהופך אותה לכמעט בלתי ניתנת להריסה. גם בעט שיוף היא לא מאבדת נפח, ואינה נשחקת.


כמו זהב, גם פלטינה משולבת עם מתכות אחרות, אירידיום, רותניום וקובלט בעיקר. סוג וכמות החומר שמשלבים עם הפלטינה יקבעו את מידת הקשיות, משקל והצבע הסופי.


השוואת עלויות


מחירי המתכות דומים למדי בשוק החופשי, יחד עם זאת חשוב לחדד כי מאחר והפלטינה צפופה יותר, באונקית פלטינה יש יותר חומר מאשר באונקייה של הזהב.


עמידות החומר - זהב מול פלטינום


פלטינה היא חזקה ועמידה יותר מזהב, כתוצאה מכך היא עמידה יותר בפני השחיקה היום יומית. מצד שני, למרות עמידותה, פלטינה נוטה להיות מעט רכה מזהב 14 קראט.


פלטינה היא מתכת אמיתית , לבנה , ששומרת על הצבע שלה במשך עשרות שנים . זהב לבן , לעומת זאת, יזדקק כנראה לליטוש להחזרת הצבע לאורך זמן.


בגלל צפיפות החומר, תכשיטי פלטינה עלולים להיות כבדים יותר. הדבר אינו מהווה בעיה, אבל בהחלט כדאי לקחת זאת בחשבון בשיקולי נוחות.


לייעוץ עם יהלומן
כל הזכויות שמורות © Diamond Factory 2006-2024