מדריך חובה ליהלומן המתחיל

יהלומים שייכים לקטגוריה מבוקשת מאד של אבנים ומשמשים לשני שימושים מרכזיים- תעשייתי ופרטי.


השימוש העיקרי של יהלומים הוא השימוש התעשייתי. המבנה והאיכויות של האבן הופכות אותה להכרחית, נדרשת ובעלת יתרונות מובהקים, מה שהופך אותה לכלי אינטגראלי בתעשייה.


יהלום, כידוע, הוא חומר הגלם החזק ביותר בעולם וככזה הוא ממלא צרכים רבים בתעשיות השונות.


השימוש השני של יהלומים הוא כאבן חן משובצת בתכשיטים. במיוחד בעשורים האחרונים, הפך היהלום לחברה הטוב ביותר של האישה. כמעט כל טבעת אירוסין בעולם משובצת יהלום, כך גם תכשיטים רבים אחרים.


היהלום משדרג ומעשיר כל תכשיט ובנוסף להיותו פריט לבוש משגע הוא מהווה גם סמל סטאטוס המעיד על מצב סוציו-אקונומי גבוה.


איך הופכים יהלום גלם לנוצץ ומלא ברק

מאחר ויהלום הוא חומר יקר ביותר, מן הראוי שנדע מעט על תכונותיו, איכויותיו והיבטים נוספים של היהלום לפני שאנחנו רוכשים אותו.


מחירו של היהלום הוא פונקציה של הגודל, הצבע, רמת החיתוך ורמת הבהירות של היהלום ובעוד שצבע היהלום והבהירות שלו הם פונקציה של היווצרותו הטבעית, החיתוך והגודל הסופי של היהלום שמגיע לצרכן הקצה הם כבר פונקציה של עיבודו.


היהלום המלוטש שמגיע אלינו, משובץ או לא משובץ בתכשיט הוא יהלום שעבר תהליכי ליטוש ועיבוד. תהליך העיבוד מקטין בממוצע את גודל היהלום לחצי מצורתו הגולמית המקורית טרם ליטושו, כנגזרת ישירה של ליטוש היהלום, כאשר כמובן שהמטרה של המלטש היא לשמר כמה שיותר מגודלו המקורי.


על מנת ללטש את יהלום הגלם יש צורך לא רק בידע נרחב, אלא במקצועיות שנצברת לאורך זמן וידע טכנולוגי נרחב עקב תוכנות ומכשירים אשר הפכו חובה לכל יצרן יהלומים מתחיל או ותיק.


מונחי יסוד בסיסיים ליהלומן המתחיל

רמת חיתוך ובהירות - סימני ההיכר המובהקים ביותר לאיכותו של יהלום הוא רמת החיתוך שהוא עבר ומידת הבהירות שלו. ישנן דרגות שונות של רמות חיתוך, וככל שדרגת החיתוך עולה, כך עולה המחיר לפי קראט היהלום. גם רמת הבהירות של היהלום משפיעה על עלותו. הלוטשים הישראלים ידועים בעולם כמומחים בליטוש יהלומים באיכות המקסימלית


צבע היהלום - יהלומים נוצרים בטבע במגוון גדול של תנאי אקלים ומיקומים גאוגרפיים. ישנם משתנים רבים המשפיעים בצורה טבעית על צבעם של היהלומים. היהלומים השקופים/לבנים הם הנפוצים ביותר וצירוג הצבעים שלהם מתבצע לפי ה אלף-בית האמריקאי. ישנם גם יהלומים צבעוניים בעלי גוונים שונים. יהלומים אלו הם כמובן מיוחדים ומחירם מאמיר למיליוני דולרים עבור כל יהלום. הגוונים של היהלומים האדומים והכחולים הם היקרים ביותר


גודל היהלום - גודל היהלום נמדד לפי שיטת שקילה הנקראת "קראט". ככל שהיהלום גדול יותר, כמובן שמחירו עולה, כאשר ערכם של יהלומים קטנים, מטבע הדברים, הוא נמוך יותר, כך שאבן בגודלשל קראט אחד תהיה יקרה יותר על פי רוב מכמה אבנים קטנות יותר שסך כולן יחד מגיע לכדי קראט.

יהלום גולמי - או בשמו הנוסף, Rough, הוא היהלום בתצורתו הטבעית כפי שהוא מופק מן הטבע. לאחר הפקת היהלום ועד הגעתו לצרכן הקצה, האבן עוברת תהליכי עיבוד וליטוש המעניקים לה את המראה הבוהק והמרשים אותו כולנו מכירים.


יהלומים סינטטיים - הפתרון הזול של יהלומים, בשנים האחרונות, הם יהלומים סינטטיים שמופקים בתנאי מעבדה בידי בני האדם. כיום כבר יודעים לייצר יהלומים סינטטיים בעלי מראה כמעט זהה לאלה הטבעיים, אמנם הטכנולוגיה הזו הומצאה לפני המון זמן אך עדיין ייצור יהלומי מעבדה הינו תהליך יקר ונכון לכתיבת מאמר זה (נובמבר 2014) עדיין לא משתלם לרכוש יהלומים סינטטיים עקב מחירם הכמעט זהה ליהלומים הטבעיים.


כלי העבודה - בתהליך הליטוש ישנם כלי עבודה שונים, אלה כוללים דיסקית שמיועדת לליטוש האבן אשר נקראת בג'ארגון היהלומני "מולה, צבת שמאפשרת לאחוז באבן בתהליך, ומכשיר קיטור המאפשר לנקות את האבן באופן שלא פוגע בה. ישנם כלים ותוכנות רבות בהם משתמשים כגון מיקרוסקופים מיוחדים ותוכנות אוגי וסרין


איך מתחילים להיות יהלומן

כידוע לכולם, חברות היהלומים לרוב הם חברות משפחתיות ויש לכך סיבות רבות כאשר העיקרית היא נושא האמון. חשוב לדעת כי יהלום פיצפון אשר ניתן להחליק לכיס מהרף עין, יכול להיות שוה מאות אלפי דולרים ולצערנו קרו המון סיפורים כך שבעלי החברות אינם ששים להעסיק מי שאינם מקרב בני משפחתם הקרובה ושולחים אפילו אותם לבדיקות פוליגרף מקיפות.


ובכל זאת, אנו ממליצים למי שעולם היהלומים מרתק אותו לרכוש השכלה גמולוגית ולעשות קורס אשר יסמיך אותו כגמולוג. אנו לא נשלה אתכם שמיד תמצאו עבודה בתחום אך להבין את שפת היהלומנים ואת הנושאים החשובים בהחלט יכול לעזור לכם למצוא עבודה בתחום.


חסם כניסה גבוה נוסף הוא הסכומים הגבוהים. כפי שכתבנו, מחירו של יהלום בודד הינו יקר מאוד ועלול להגיע למאות אלפי דולרים ולרוב האנשים בעולם אין את הסכומים האלו על מנת לבצע דריסת רגל ראשונית בענף.


רישיונות מתאימים יונפקו אך ורק למי שצבר ניסיון של 5 שנים לפחות כשכיר בחברת יהלומים מאושרת על ידי מוסדות הבורסה ומשרד הכלכה.

לייעוץ עם יהלומן
כל הזכויות שמורות © Diamond Factory 2006-2024